Waarom kan ik een clouddienst gebruiken?

Tegenwoordig werken we op verschillende apparaten: we hebben een vaste desktop thuis, we gebruiken een laptop voor op het werk of op verplaatsing en daarnaast uiteraard ook een smartphone of tablet. Iedereen heeft vroeger wel nog meegemaakt dat een bepaald bestand op de desktop staat, maar je hebt ze nodig op de laptop. Om dit snel op te lossen, wordt er vaak “een e-mail naar zichzelf gestuurd” met het desbetreffende bestand.

Maar… dit is omslachtig.

Met een clouddienst kan je dat specifiek bestand in een apart mapje zetten. De clouddienst zorgt ervoor dat dit mapje met zijn bestanden wordt opgeladen in een cloud. Dat laatste is een soort netwerk van computers en servers waar je bestand dan wordt opgeslagen. Wanneer je computer crasht, blijven de bestanden in het cloudmapje gespaard aangezien ze veilig zijn opgeslagen in de cloud.

Het grote voordeel van een back-up op cloud tegenover op een externe harde schijf, is dat de bestanden op de cloud dus beschikbaar zijn met andere apparaten. Elke clouddienst heeft wel een eigen app, waarmee je dus vliegensvlug bestanden synchroniseert en deelt zonder tijdverlies of e-mails naar jezelf.

cloud diensten

Welke clouddienst kies ik best?

We beperken ons in dit artikel tot de grote drie: Dropbox, Google Drive en OneDrive. Ze bieden allen gratis diensten aan, maar er zijn toch verschillen tussen de werking.

Dropbox

dropbox

Dropbox was zowat het eerste bedrijf dat eenvoudige en goed werkende clouddiensten aanbood. Om te beginnen met Dropbox, installeer je hun software op de apparaten waar je het wil gebruiken. Automatisch wordt er een mapje aangemaakt waar je bestanden in kan toevoegen. Van zodra je een bestand in deze map zet, wordt ze automatisch opgeladen in de cloud. Een groen vinkje geeft aan dat dit succesvol gebeurde.

Voordelen Dropbox

  • Mooie en eenvoudige interface, heel gebruiksvriendelijk. Van zodra je een keer hebt ingelogd, hoef je enkel maar naar www.dropbox.com te gaan en je ziet al je bestanden.
  • Zeer snelle en betrouwbare synchronisatie, vooral wat lichte bestanden betreft.
  • Tegenwoordig ondersteunt Dropbox ook veel bestanden op de app (wat vroeger niet het geval was).
  • Biedt een referral-functie aan: wanneer je iemand een link stuurt, krijgen jij én die persoon elk 500 MB opslagruimte extra.

Nadelen Dropbox:

  • Een groot nadeel is dat wanneer twee mensen aan eenzelfde bestand werken, Dropbox twee verschillende bestanden zal opslaan. Het kost tijd en moeite om deze terug samen te voegen.
  • Je krijgt 2 GB opslag gratis wat heel weinig is in vergelijking met Google Drive.
  • Het goedkoopste abonnement kost €9.99 per maand, daarvoor krijg je wel 1 TB (1000 GB) opslagruimte.

Google Drive

google drive

Het duurde niet lang eer de mastodonten op de proppen kwamen met hun eigen cloudservice. Google Drive is diep geïntegreerd in Gmail, en dat op zich brengt natuurlijk voordelen met zich mee. Zo kan je eenvoudig grote bestanden doormailen die eerst worden opgeladen in de cloud. Wat erg handig is met Google Drive is het uploaden van je gemaakte foto’s op je smartphone. Je kan ervoor opteren om deze foto’s niet te laten meetellen voor storage, op voorwaarde dat ze niet in de hoogste kwaliteit worden opgeslagen (de kwaliteit is echter nog heel goed). Google Drive kan je installeren op alle mogelijk apparaten, zelfs op iPhone.

Voordelen Google Drive

  • Integratie met Gmail en Google Docs wat delen en bestanden koppelen erg eenvoudig maakt.
  • Met meerdere personen werken in eenzelfde bestand is mogelijk zonder dat het bestand wordt geblokkeerd of zonder dat er een extra bestand wordt gemaakt.
  • Ondersteunt heel veel bestandstypen, je kan ze bekijken zonder ze eerst te moeten downloaden.
  • Zeer snelle uploads, vooral grote bestanden.
  • Goede en snelle support in geval van problemen.
  • Je krijgt maar liefst 15 GB gratis + camera-uploads. Het goedkoopste abonnement is €1.99 per maand voor 100 GB, wat ook goedkoper is dan zijn concurrenten.

Nadelen Google Drive

  • Synchronisatie verloopt niet zo vlot als Dropbox, soms duurt het enkele minuten tegen dat een klein bestand is opgeladen.
  • Om Google Drive te gebruiken, stuurt men aan om een Google-account te gebruiken. Zonder is wel mogelijk, maar omslachtiger.
  • Minder beveiliging mogelijk bij het delen van bestanden.
  • Complexere app, beduidend minder gebruiksvriendelijk.

Google Drive wordt Google One

Na te hebben getest in een beperkt aantal landen, wordt Google One nu ook beschikbaar in ons land. Hiermee wordt het aanbod nog uitgebreid met meer opties en meer keuze in abonnementen. Zo wordt het mogelijk om je opslag te delen met andere mensen die elk hun eigen opslag krijgen en die je ook kan beheren.

OneDrive

onedrive

Aangezien een clouddienst een essentiële tool is geworden bij het delen van bestanden en documenten, moest Microsoft wel met een eigen versie op de markt komen om hun Office-diensten te ondersteunen. Dat is hen ook goed gelukt, OneDrive is feilloos geïntegreerd in het Office-pakket. Net zoals Gmail, kan je simpelweg bestanden uit je cloud toevoegen in je e-mail zonder zware bestanden te moeten toevoegen. Wanneer je Office installeert, is OneDrive de standaard locatie.

Voordelen OneDrive

  • Snellere synchronisatie dan Google Drive.
  • Handige integratie met Office zodat delen van bestanden heel vlot verloopt.
  • Heel goede webapp met diverse bestandsondersteuning, waaronder Office Online.
  • Meer opties bij het delen van bestanden, zoals vervaldatum en betere beveiliging. Bovendien krijg je een beter overzicht van de bestanden die je hebt gedeeld.

Nadelen OneDrive

  • Slechte klantenondersteuning in vergelijking met de concurrenten.
  • Je krijgt 5 GB gratis opslagruimte wat veel minder is dan Google Drive. Goedkoopste abonnement is 50 GB voor 2 euro per maand.

Het verdict

Gebruik Dropbox als:

  • Je een eenvoudige en gebruiksvriendelijke oplossing wil.
  • Je veel maar kleine bestanden hebt die vaak wijzigen.
  • Je vooral met Office werkt en niet met meerdere personen tegelijk werkt aan een bestand.

Gebruik Google Drive als:

  • Je Google Docs gebruikt en vaak met meerdere personen tegelijk werkt aan een bestand.
  • Je liefst met Gmail werkt.
  • Je heel grote bestanden hebt.

Gebruik OneDrive als:

  • Je liefst met Microsoft Office en Outlook werkt (of met de gratis Office Online).
  • Je een goed overzicht wil over welke bestanden je deelde, met wie en hoe lang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Name *